Koulutus
Työhistoria
Julkaisuja
Berg, S., Poutanen, M., Kangas, T., Peltomaa, K., Korkman, M., Lahti-Nuuttila, P. & Hokkanen, L. (2014). Eri nimeämistaitojen yhteys myöhempiin lukitaitoihin. Psykologia, 49(1), 41-63.
Hemminki, E. & Peltomaa, K. (2024). Välttelevä ja rajoittava syömishäiriö autismikirjon lapsilla. Psykologia, 59(4), 295-310.
Korkman, M. & Peltomaa, K. (toim.) 1997. Lasten neuropsykologinen kuntoutus. Helsinki: Oy PJK Test House.
Laasonen, M. & Peltomaa, K. (2022). Lukemisvaikeus. Teoksessa Kunnari, S. & Laasonen, M. (toim.). Lasten kielelliset vaikeudet. Haasteiden tunnistaminen ja kuntoutus. Jyväskylä: PS-Kustannus. (ss. 183-203).
Mäkiluoma, K., Peltomaa, K. & Kuntoutuksen vaikuttavuustyöryhmä (2021). Neuropsykologisen kuntoutuksen vaíkuttavuus lasten ja nuorten sosiaalisten taitojen vahvistamisessa – systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Psykologia, 56(2), 145-163.
Närhi, V., Peltomaa, K. & Aro, M. (2014). Lievään kehitysvammaisuuteen liittyvä heikko lukutaito: erityisen vaikeaa lukemisvaikeutta? NMI-Bulletin, 24, 4-18.
Peltomaa, K. (2010). Lastenneuropsykologia. Teoksessa P. Nieminen, V. Nevalainen & J. Holma (toim.) Psykologin ammattikäytännöt. Helsinki: Edita.
Peltomaa, K. (2014). ”Opinkohan mä lukemaan?” Lukivaikeuksien tunnistaminen ja kuntouttaminen alkuopetusvaiheessa. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research, 487.
Peltomaa. K. (2014). Lectio praecursoria. ”Opinkohan mä lukemaan?” Lukivaikeuksien tunnistaminen ja kuntouttaminen alkuopetusvaiheessa. Psykologia, 49, 374-379.
Peltomaa, K. (2016). Opetuksellisesti haastavat lukivaikeuslapset – samanlaisia vai erilaisia? Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 2, 19-26.
Peltomaa, K. & Laasonen, M. (2022). Neuropsykologinen kuntoutus. Teoksessa Kunnari, S. & Laasonen, M. (toim.). Lasten kielelliset vaikeudet. Haasteiden tunnistaminen ja kuntoutus. Jyväskylä: PS-Kustannus. (ss. 353-368).
Poutanen, M., Berg, S., Kangas, T., Peltomaa, K., Lahti-Nuuttila, P. & Hokkanen, L. (2016). Before and after entering school: The development of attention and executive functions from 6 to 8 years in Finnish children. Scandinavian Journal of Psychology, 57, 1-11.
Riihonen, R. & Peltomaa, K. (2019). “Älä tule paha kakku” – vanhemmuuden paineita päivähoidon ja kotihoidon ristiaallokossa. Teoksessa Hakulinen, T., Laajasalo, T. & Mäkelä, J. (toim.). Vanhemmuuden ja parisuhteen tuen vahvistaminen. Teoriasta käytäntöön. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu 9/2019. Helsinki: PunaMusta. (ss. 82-86).
Saarela, S., Peltomaa, K. & Kuntoutuksen vaikuttavuustyöryhmä (2021). Neuropsykologisen kuntoutuksen vaikuttavuus lasten teknisen lukutaidon vahvistamisessa. Psykologia, 56(2), 164-181.
Kongressiesitelmiä ja postereita
Peltomaa, K., Auer, A-M., Suominen, H. & Lyytinen, H. (2009). Early Recognition and Preventive Intervention for First-Graders at Risk for Reading Failure. Posteri: INS Mid-year Congress, Helsinki.
Auer, A-M., Peltomaa, K., Suominen, H. & Lyytinen, H. (2010). Lukusujuvuuden kehittyminen riskilapsilla. Haasteellisuuden tunnistaminen interventiovasteesta. Posteri: Psykologia 2010 -kongressi, Jyväskylä.
Poutanen, M., Berg, S., Kangas, T., Hokkanen, L. & Peltomaa, K. (2015). Naming and attentional deficits in pre-school age – do they make a difference two years later? Posteri: The 5th Scientific Meeting of the European Society of Neuropsychology, Tampere.
Puolakka, U. & Peltomaa, K. (2012). Yksittäistapaustutkimus kliinisen kuntoutustyön ja kuntoutuksen vaikuttavuustutkimuksen yhdistämisessä. Esimerkkinä vahva-asteisen lukivaikeuden kuntoutus. Posteri: Psykologia 2012 –kongressi, Turku.
Peltomaa, K. (2014). Äänne-, kirjain- ja tavutietoisuuden vahvistaminen tukee lukivaikeusriskilasten lukemaan oppimista. Esitelmä: Psykologia 2014 –kongressi, Joensuu.
Peltomaa, K. (2015). Opetuksellisesti haastavat lukivaikeusriskilapset – samanlaisia vai erilaisia? Esitelmä: Oppimisvaikeustutkijoiden tapaaminen, Jyväskylä.
Peltomaa, K. (2015). Comparison of faster and slower responders to early intervention in reading: Are there specific neurocognitive predictors? Posteri: The 5th Scientific Meeting of the European Society of Neuropsychology & 12th Nordic Meeting in Neuropsychology 2015, Tampere.
Peltomaa, K. (2016) Kuoppia ja mutkia oppimisen tiellä – miten tehdä polkua sileämmäksi? Symposium: Psykologia 2016 –kongressi, Tampere.
Keskeisiä alan tehtäviä ja ansioita
Vuoden psykologi –nimitys vuonna 2000
Jäsen Suomen neuropsykologisen yhdistyksen asettamassa toimikunnassa, jonka tehtävänä oli antaa lausunto Lasten ja nuorten kielellinen erityisvaikeus (SLI) Käypä hoito –suosituksesta 1/2010.
The 5th Scientific Meeting of the European Society of Neuropsychology & 12th Nordic Meeting in Neuropsychology 2015, Tampere 09.-11.09.2015: suunnittelu- ja tieteellisen toimikunnan jäsen
2013-2015
Neuropsykologian erikoistumiskoulutuksen lisensiaattitutkielmien tarkastukset,
Tampereen yliopisto 2017, 2018 ja 2023
Psykologian tieteellisen neuvottelukunnan suositukset: Lasten neuropsykologinen kuntoutus –työryhmän jäsen 2014-2021